zondag 20 mei 2012

Eindelijk zomer

Vandaag was het zover: alle paardenbloemen waren drozen geworden (D.'s kinderwoord voor de pluizebollen) dus dan is de lente ten einde. En het was warm! Vanmorgen gingen we even terug naar Roowinkel, waar we op hemelvaartsdag langs gefietst waren: zo'n mooi plekje! 's Winters is het ijsbaan, had ik dat geweten, dan was ik er wel gaan schaatsen. 's Zomers is het er gewoon prachtig.
En vanmiddag met CJ en P naar de Wildenborch in Lochem, nou ja, Vorden gemeente Bronckhorst, prachtig landhuis met dito tuin(en) die alleen vandaag en gisteren algemeen opengesteld waren. Een plaatje! Lekkere ijsjes hadden ze daar ook.

Gisteren een tijdje onze erfvogels geobserveerd. Hierbij telde ik dat de pimpelmezen één keer per minuut hun jongen voeren. Wat een verbond: van 's ochtends vroeg totdat het donker wordt....We keken in het nest van de bonte vliegenvanger omdat we niet helemaal begrepen dat de man aan kwam vliegen, naar binnen keek en vervolgens zijn rups zelf opat. In het hokje zagen we eitjes. Het vrouwtje was dus ook even gaan vliegen en hij voert het vrouwtje (en misschien ook andersom?) als het zit te broeden.

De pimpels zijn wel bijna aan uitvliegen toe, we hoorden stevig gefladder in het huisje: vliegoefeningen. Vandaag was het wel nationale spreeuwenuitvliegdag, het was me toch een herrie, overal. Gisteren waren de roodborsten uit D.'s schuur ook uitgevlogen, maar vanmorgen had Suus er bijna weer één te pakken - woest geschetter in het struikgewas en Suus opgesloten in de serre. Terwijl wij heerlijk buiten zaten te ontbijten, tja. Moet je maar niet net doen alsof je een kat bent.

Verder was het natuurlijk weer paradijs op aarde, hier. Het kost tijd, geld en energie, maar dan heb je ook wat. En alles binnen het 'betamelijke', ik word geen slaaf van mijn tuin.



Dat nieuwe grind is wel een opsteker hoor. Hadden we jaren eerder moeten doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten