zaterdag 24 augustus 2013

Augustus


Misschien vind je het vreemd, maar ik vind augustus een van de vervelendste maanden van het jaar. Alles houdt een beetje op, in augustus. Lange avonden, bloeiende hortensia's, vaste planten, en natuurlijk allerlei moestuinvoedsel. Je moet natuurlijk blij zijn met je oogst, maar het is ook dubbel: hiermee is het voor dit jaar weer klaar.

Vandaag heb ik de laatste bonen & haricots geoogst en de planten gerooid. Wat wel heel bijzonder is: ik barst van de aardbeien. De planten had ik in april op de markt in L'Aigle gekocht als 'doordragers' maar daar kwam aanvankelijk weinig van terecht, waarschijnlijk door het koude voorjaar. En nu kan ik iedere dag wel een ons of drie oogsten en het eind is nog niet in zicht. Het zijn wel een beetje vreemde karbonkels, maar ik vries ze gewoon in tot ik weer een kilootje heb om jam van te maken.


Ook met de tomaten gaat het prima. We hebben dan natuurlijk ook een fantastische zomer, met net op tijd genoeg water en warmte, tenminste in onze regio. Er zijn minder fortuinlijke plekken in Nederland, maar overall mogen we dacht ik niet klagen.


En dan hebben we het nog nauwelijks over onze jonge off spring gehad: Spookjes baby's. Inmiddels zijn ze bijna vijf weken oud en volmaakte miniatuurpoezen die de wereld met gezonde nieuwsgierigheid verkennen. Voor alledrie hebben we een goed tehuis gevonden en nu rest ons nog de schone taak ze goed af te leveren.



Willem lijkt er al helemaal klaar voor: behalve dat het hele zootje (drie stuks) nog steeds volop bij mama drinkt en nog geen vast voedsel heeft aangeraakt. Maar ook dat zal vanzelf wel goed komen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten