dinsdag 6 oktober 2015

Taart

Op een van onze zeldzame winkelmiddagjes trakteer ik Jongste Dochter op thee met een taartje bij de enige echte Deventer tearoom.
Het is moeilijk kiezen, vanuit de vitrine lachen ons wel vijftien verschillende gebakjes toe. Dochter kiest een Kasteeltje, ik neem een cassis bavarois met suikerschuim en slagroom, bestrooid met cacaopoeder. We krijgen onze gebakjes elegant geserveerd met een mes en vorkje. Ik fluister dat deze patisserie annex tearoom als de beste van de stad bekend staat. Dat wist ze niet.

Er komen twee dames binnen, waarvan één direct opvalt, niet alleen door haar omvang. Haar felroze met oranje gecombineerde outfit maakt samen met haar luide stem dat er al op afstand geen ontkomen aan is.
‘Mij is verteld dat dit de beste tearoom van de stad is,’verkondigt zij, om zich heen kijkend. Samen zoeken de dames een plekje dat na enige discussie gevonden wordt. Als het meisje hun bestelling op komt nemen vraagt het gevaarte haar welke soorten gebak ze allemaal heeft.
‘Heb je kwarkgebak?’ Het meisje antwoordt ontkennend.
‘Cheesecake?’ 
’Dat is net zoiets als kwarkgebak,’ verduidelijkt de vriendin. Het meisje adviseert om samen in de vitrine te gaan kijken naar wat er dan wel is.
‘O, moeten we zelf gaan kijken?’ Met enige moeite staat het stel weer op.

‘Heb je iets met aardbeien?’ De suikertaart, laten we haar maar Rosa noemen, knijpt haar ogen half dicht als ze in de vitrine kijkt. ‘Ik heb dertig seconden nodig om te focussen, ‘ zegt ze. ‘Ik zie het allemaal niet zo snel.’
‘Nee, het aardbeienseizoen is voorbij,’zegt het meisje.
‘Iets met kersen dan?’ Het is oktober.
‘Helemaal geen vruchtengebak, dus?’ Er klinkt lichte kregel in haar stem. ‘Ik zou dat hier wel verwachten. Wat moet ik dan kiezen?’
De vriendin wijst op het mokkagebak, de hazelnoottaartjes, de diverse smaken bavaroisgebakjes, de appeltaart met kaneel en karamel en de bananensoes.
Rosa heeft nu haar blik op het Kasteeltje gevestigd. ‘Wat zit daarin?’
‘Cake, frambozenjam, slagroom en er zit marsepein omheen.’
‘Is dat erg zoet?’ Het meisje knikt.  
‘Heb je ook nog andere soorten bavarois?’
‘Ik neem de bananensoes,’ zegt de vriendin ferm. ‘Kies jij ook wat?’
‘Nou, die appeltaart dan maar, die is met appel en kaneel en karamel?’
‘Jazeker,’ zegt het meisje. ‘Dat staat er ook bij. Appel, kaneel en karamel.’
‘Dan neem ik die maar. En wat heb je te drinken? Heb je vers sap?’
‘Sinaasappelsap,’ zegt het meisje.
‘Vers? Niet uit een pak? Vers geperst? En wat kost dat?’
‘2,75.’
‘En zit dat in een leuk glas, zo’n hoog glas, leuk voor de foto?  Ik bedoel, zo’n glas op een steel, of zit het in een gewoon sapglas?’

Op dit punt slaakt Dochter een zeer hoorbare, diepe zucht en slaat haar ogen ten hemel.
‘Ik zou dit dus nooit kunnen,’ zegt ze, iets te luid. ‘Ik was na twee minuten al gaan slaan.’ Rosa is weer naar haar tafeltje geschuifeld.
‘Ik ga afrekenen,’ zeg ik snel. Op mijn blik van verstandhouding met het meisje komt geen enkele respons. Respect!


2 opmerkingen:

  1. hahaha, sommige mensen willen niet gelukkig gemaakt worden... lijkt het wel ; -)
    zelfs door de maag gaat hun liefde niet.

    BeantwoordenVerwijderen