woensdag 5 oktober 2016

Poep



Afgelopen zaterdag werden vrienden in alle vroegte uit hun bed gebeld. Ooit hadden ze hun telefoonnummer gegeven aan de hoogbejaarde buurman, twee huizen verderop. Voor als er eens iets was. Veel contact was er nooit geweest.

En nu had meneer gebeld. Mevrouw lag boven in bed en kon er niet uitkomen en ze moest heel nodig naar de wc. Hulpeloos stond meneer bovenaan de trap in zijn gestreepte pyjama. De vrienden liepen naar boven en probeerden mevrouw eerst maar eens rechtop te zetten, wat niet meeviel. Mevrouw wilde haar helpers niet aankijken, ze fluisterde heel zacht: ‘Ik wil dood, ik wil dood,’ haar mond een harde, strakke streep.

Toen ze haar eenmaal overeind hadden poepte mevrouw direct. De poep liep langs haar benen en plofte op het zeil. Gezamenlijk sleepten de vrienden mevrouw naar de badkamer, die nog volledig in de jaren zeventig stijl en niet erg bejaardenvriendelijk was. ‘En dan moet je dat schoonmaken,’ zei Vriendin. ‘Je hebt er geen idee van hoe smerig de poep stinkt van iemand die je niet kent.’

‘Dood,’ zei mevrouw alleen maar. ‘Ik wil dood.’ Meneer's tanige handen klampten zich aan de mouw van zijn vrouw’s nachtpon vast. ‘Lieverd,’ zei hij steeds, ‘Lieverd, toe nou toch.’
Er kwam iemand van de thuiszorg. Zij bezoekt het echtpaar drie keer in de week een half uurtje om het stel te wassen en in de kleren te hijsen. Een zoon van in de zestig komt vier keer in de week om de boel een beetje aan kant en in de gaten te houden. De dochter woont ver weg en komt eens per week. Onze vrienden hebben zich uit de voeten gemaakt voor ook zij zouden worden ingeroosterd voor de mantelzorg. Vriendin heeft zelf nog een oude vader die toenemende zorg behoeft.

Verontrust keken wij, (bijna) zestigers, elkaar aan na dit verhaal. ‘Hoe zal dat straks gaan bij ons?’

Drie jaar geleden sliep onze geliefde Jack the Russell in mijn armen thuis op de bank rustig in, na een gewaardeerd leven. Iedereen die wel eens een hond heeft laten inslapen weet op enig moment zeker dat het klaar is. Hij en wij hadden besloten dat het goed geweest was, zo.

Onze geliefde mensen bereiken in de nadagen van hun leven het stadium waarin ze hun waardigheid volledig verloren hebben en eindigen in volstrekte schaamte. Als toch een vreemde je stront tussen je dijen vandaan moet wassen en je in een schone onderbroek moet hijsen, uiteindelijk gaat het altijd daar over.

Zo zie ik het voor me: op mijn favoriete plekje in de tuin, op een mooie zonnige dag, glaasje witte wijn erbij en dan die pil, die ik  heel geruststellend al jaren in huis heb, doorslikken.  Ik  hoop dat dat mij en vele anderen gegund is, wanneer wij ons leven voltooid achten en het goed geweest is, zo.




4 opmerkingen:

  1. Het stukje is mij uit het hart gegrepen, mijn schoonvader is 98, en er is maar één ding hij wil sterven gewoon de volgende ichtend niet meer wakker wirden. Hij is moe en op, zit de hele dag in de stoel te wachten tot het avondeten op is want dan gaat hij naar bed. Ook wij hebben ons wel eens afgevraagd hoe moet dat als wij oud zijn, wie zorgt er voor ons? Enige overgebleveb kind zit in verweggistan. Lieve jonge mensen zeggen, dan komen wwij wel, maar zij hebben hun eigen kinderen en familie, daar komt niets van. Beide zeggen wij ook hopelijk komt er een mogelijkheid om te zeggen , nu is het genoeg geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig geschreven Dienke. Ik denk dat euthanasie een onderwerp is dat mijn hele leven al met me meegaat. Op de een of andere manier komen we er niet echt uit in onze samenleving hoe we dit nu een goed moeten aanpakken. Hoeveel leed zou er al niet voorkomen zijn als het een normaal besproken onderwerp zou zijn. We blijven stoeien met de dood terwijl we achteloos iedere dag duizenden dieren slachten om op te eten zonder enige scrupules. Bizar als je er wat dieper over na gaat denken. Dat dieper nadenken ga je doen als de dood dichterbij komt. Als je ouder wordt zou je het goed geregeld moeten hebben. Gelukkig praat ik makkelijk over dood gaan en regel ik het wel dacht ik...maar de eerste grote hobbel die ik tegenkom is mijn huisarts. Zij heeft al aangegeven dat ze dat proces niet wil begeleiden. Het kan mij niet zoveel schelen wie mij uiteindelijk helpt, maar ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen een onoverkomelijke hobbel is.
    Die pil waar jij het over hebt is verworden tot een langdurig proces waarbij het lang kan duren voordat de dood intreedt. Ik heb het van nabij meegemaakt dat iemand langer dan 24 uur is bezig geweest met doodgaan nadat zij of hij het middel toegediend had gekregen. Ik was met stomheid geslagen. Wat een hel voor de nabestaanden want hoe je het ook wend of keert, zij blijven daar over denken en zitten vaak met schuldgevoelens.
    Zet bij mij dus maar de dierenarts aan mijn bed. Eerst een roesje en dan het hart stilzetten...binnen 5 minuten voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig stukje mijn vader is 88 zit heel de dag op de stoel en hoopt dat het nog lang mag duren heeft nog geen hekel aan het leven.Moet zeggen krijgt alle dagen hulp.Met wassen en aankleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig stuk, en ik ben zo blij dat het nu eindelijk door de politiek opgepakt is en het hopelijk ook geregeld gaat worden. Want ik wil op die manier ook niet leven. Geen menswaardig bestaan meer in mijn ogen.

    BeantwoordenVerwijderen