maandag 12 september 2011

September

Het septembergevoel deed zich vandaag ouderwets gelden. Eerst een stevig ommetje door Zuidloo (ik wilde die van 3,5 km, maar bleek uiteindelijk die van 6 gelopen te hebben, ik dacht ook al, wat is 3,5 km lang....). Er lagen veel kastanjes onder de bomen. Jammer dan toch dat je die kinderlijke gretigheid ze te willen oprapen en oppoetsen dan toch uiteindelijk wel kwijtraakt.

Gistermiddag had ik nog een grote pan sterappeltjesmoes met citroen gemaakt en een volgende lading goudreinetten opgezet, alleen gewassen en in stukken gesneden, aan schillen en ontklokhuizen doe ik niet meer. Alles gaat toch door de passeer, en je krijgt nog een leuk kleurtje ook! Maar goed, die tweede lading was bedoeld om appelstroop mee te maken. Nu kun je je op internet aardig uitleven in de recepten om appelstroop te maken en die variƫren van onnozel tot zeker weten dat iemand dat helemaal zo niet gemaakt heeft (zet appelsap op, laat het vijf uur indikken, klaar) kortom, daar ben je nog niet zo eentweedrie uit. Ik heb de zaak 18 uur uit laten lekken, toen had ik nog 800 ml 'sap' over dat al een beetje dik is, ik heb suiker toegevoegd want zo smaakte het niet rins maar gewoon zuur en de boel toen een uurtje laten koken. Toen vond ik het wel mooi en heb het in potjes gegoten: als straks de houtkachel brandt mag de hele zaak in de herkansing, voor een potje appelstroop is het gas me daar te duur voor! Het dikte wel in, werd ook lekkerder, maar stroop, ho maar.



Inmiddels was de wind flink aangewakkerd dus kon ik nu voor het eerst echt noten rapen, die hele bak vol. En dat is nog maar het begin. Ik heb ook al kilo's hazelnoten. Ik overweeg de aanschaf van een oliepersje, want wat moet je met al die noten?! En er zijn ook nog steeds aardbeien, om de dag een flinke handvol! Nu eerst een kop thee met een speculaasje!
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. Dienke, je moet de suiker er direct bij doen, door het lange sudderen, caramelliseert de suiker en daardoor wordt het stroop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip, dat lijkt me heel plausibel!

    BeantwoordenVerwijderen