vrijdag 18 november 2011

Eindelijk appelstroop!


Kijk, dat gebeurt er dan toch eindelijk met de Oostindische kers na een paar nachtjes nachtvorst. Bovendien is er ook een deel opgevreten door rupsen. Die leggen nu ook een beetje het loodje...Eerdaags de boel maar eens opruimen. Het ligt echt VOL met zaaddoosjes. Iemand belangstelling....?



Goed. Ik had dus een beetje ingedikt appelsap opzij gezet voor als de kachel weer ging branden. Toen heb ik de boel overgegoten in een steelpannetje en laten indikken. Er bleef steeds minder van over. Dus heb ik er alle vloeistof van het stoofperen koken (deze keer geen drank, alleen water, suiker, kaneelstokken & kruidnagel) bij gegoten en dat heeft vervolgens bij elkaar zo'n uurtje of 10 op de kachel gestaan. En bijna was het nog mislukt, omdat ik het even uit het oog verloor omdat ik zat te hartenjagen. Maar dit is dan uiteindelijk het resultaat: en het is heel lekker op de volkorenboterham, mijn stoofperenappelstroop. Overigens is het niet echt stroop, maar meer een dikkige gelei. Ik heb nog een kist vol stoofperen buiten staan, zal ik.........?
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. hmm... ziet er goed uit. Dat mis ik hier trouwens nog wel stoofperen, maar ik heb me er nog niet echt in verdiept moet ik zeggen. Dus wellicht zijn ze er wel, maar weet ik het niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn er vast wel. Alle peren die kneppelhard zijn, kun je stoven. GW stoven rood, die ik heb 'blank'. Tenzij je er rode port bij gooit, natuurlijk.....

    BeantwoordenVerwijderen