zaterdag 7 januari 2012

Nieuw jaar

Alweer een week oud, 2012! Het gaat maar sneller en sneller. De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen. Van de horrorwinter, die ons voorspeld was en waarvan ik dan de mensen die daarin geloven echt niet kan begrijpen, is een heel andere versie dan verwacht werkelijkheid geworden: storm en regen. Gatver, wat een blubber boel is het overal. Ik wil vorst, sneeuw, ijzige koude en ademwolkjes. Maar dat lijkt er voorlopig niet in te zitten.

Desalniettemin hebben we besloten onze oude vertrouwde maar houtvretende haardkachel uit de serre in te ruilen voor een echte Speksteenkachel. Ik had er via Marktplaats eentje gevonden in Exloo en na zwaar onderhandelen gingen we hem vandaag halen. Wat een joekel! Lijkt helemaal precies op z'n plek in de achterkamer/serre. Ik ben altijd erg ongeduldig maar zal toch nog een weekje moeten wachten voor hij kan branden: er moet een andere pijp op aangesloten worden (de Geurtskachel was 12,5 cm doorsnee, deze 15). Jammer! Lijkt me zo heerlijk, een aangename temperatuur in het hele huis en niet alleen in de voorkamer, die we ook grotendeels met hout stoken in de Saey. Als de nood aan de man zou komen kan ik ook koken op beide kachels, net als op de chaudière in La Noblet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten