zondag 19 augustus 2012

Goedkoop wassen

Van @Gweaneth kreeg ik het recept voor een prima wasmiddel dat per 1,8 liter ongeveer 0,25 ct kost - dus wat wil je nog meer! Ik heb het recept gecombineerd met een ander recept dat ik op internet vond en er al een paar wasjes mee gedraaid en ik ben er supertevreden over! Zachte was, hartstikke schoon & goed voor wasmachine en milieu (om het dan nog maar niet te hebben over de portemonnee.....)

Hier het recept:
Los 40 gram geraspte Sunlightzeep of Savon de Marseillaise op in 300 ml warm water. Doe er dan 30 gram soda bij en nog eens 1,5 l warm water. Alles flink schudden (b.v. in een lege wasmiddelfles ;-) en een nachtje laten staan. Voor een lekker luchtje voeg ik er een theelepel etherische olie aan toe. Het wasmiddel mag alleen als je een RVS trommel hebt. De dosering is dezelfde als van ander wasmiddel: een bolletje per was, afhankelijk van de grootte van je was & van je trommel.
Als wasverzachter wordt aanbevolen een scheut schoonmaakazijn, de zure lucht zou na het drogen niet aan je kleren te ruiken zijn, maar ik heb alles zo zongedroogd en ik vond wasverzachter niet nodig. Zo nu en dan een scheut schoonmaakazijn is overigens helemaal niet verkeerd voor je machine, ook al is ons water kalkarm.

Je schijnt het ook nog anders te kunnen doen: de zeep met koud water opzetten en dan aan de kook brengen. Ik zie daar de meerwaarde niet van in, want zo gaat het ook prima - en het scheelt weer gas ;-)


Ik heb het wasmiddel 'Gwen' genoemd, naar de brengster van dit mooie nieuws!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten