zondag 14 oktober 2012

Hamsterweekend

Dit weekend stond in het teken van hamsteren.
Al de gedroogde kruiden in potjes gedaan & gelabeld, rucolazaad uit z'n hulsjes gepeuterd, noten nog maar eens door elkaar geschud, die moeten nog wel even drogen. 36 kleine cupcakejes gebakken voor de Lezing&Lekkers en gisteren twee appeltaarten.

 
Gisteren bezig geweest met de boomgaard. De opbrengst dit jaar is bedroevend. Dirk gebruikte zijn beproefde steen aan touw methode om de appels uit de boom te krijgen
 
 
(die ladder staat er voor de sier) maar het leverde allemaal tot nu toe slechts 43 kg op. Peren zijn er helemaal niet! A.s. zondag is er een sapmobiel in Markelo, daar gaat hij dan heen met dit beetje, misschien valt er nog wat uit de bomen de komende week dan kan dat er nog bij.
En dat heb ik net even nagekeken: vorig jaar hadden we in totaal bijna 200 kg appels & peren waar uiteindelijk 29x5 l pakken sap van zijn gemaakt!
 

Ze zijn wel mooi van kleur en de goudreinetten zijn ook heerlijk van smaak, dat vinden de vogels ook want zelfs die in de bomen hangen zijn aangepikt
 

Tja, en nog een assortimentje groene tomaten. Daar schijn je ook iets mee te kunnen. Ik wacht eerst nog wel even of ze misschien nog rood willen worden, dat heb ik liever ;-)

Recaputulerend: over de palletplantage ben ik redelijk tevreden. Deze winter gaan we alle hazelaars aldaar inkorten (tot de grond toe afzagen, dus) om meer licht te krijgen, want dat is wel nodig. Sommige dingen doen prima, zoals diverse slasoorten, uitjes, andijvie, sperciebonen. Andere dingen niet: worteltjes (bolle), koolrabi. Per bak was er sowieso een groot verschil, terwijl er eigenlijk toch overal wel hetzelfde soort grond in gaat, aangevuld met paardenmest en compost. Dat moet dan toch vooral met licht te maken hebben. Voor wat betreft de tomaten: volgend jaar doe ik vooral de kerstomaatjes. Dit jaar had ik die niet, de buurvrouw wel en die waren echt heerlijk (ze gingen op vakantie toen de tomaatjes rijp waren) en zoals je aan de oogst hierboven ziet, voor tomaten heb je toch echt wel een kas nodig al heb ik nu in jaren niet zo'n goede opbrengst gehad.
Binnenkort de bakken helemaal schoon maken en dan maar weer wachten op het voorjaar!

5 opmerkingen:

  1. Hoi, even van fruitteler tot fruitteler: herkenbaar allemaal. Appels die al IN de boom worden opgegeten, veel minder opbrengst dan vorig jaar. En zegge en schrijve TWEE peren dit jaar. Terwijl het vorig jaar zo goed was.
    Maar ja, dat zal wel 'appelen met peren' vergelijken zijn. Ieder jaar zijn eigen verrassing.

    Alleen, die touw-en-steenconstructie, daar ben ik wel erg benieuwd naar. Bij ons staat de ladder - wiebelend op de naar de sloot aflopende grasmat - namelijk niet voor de sier. Dus als het anders zou kunnen, ben ik heel benieuwd.

    Succes met de verdere verwerking van de oogst. Hier ook appeltaart. Zelfgebakken... daar kan geen bakker tegenop toch?
    Nu theetijd, met... taart.

    Groet van west naar oost,
    keep smiling,
    want lekker buiten ploeteren in je eigen tuintje, is bijna meditatie op de leukste manier, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bindt een halve baksteen stevig aan een meterslang, glad touw en slingert dat door de boomtakken, zodat je als het touw strak staat je door trekken de appels uit de boom schudt (bij ons vallen ze zacht...)Dat werkt prima. Nadeel van deze methode kan zijn dat je de steen niet meer uit de boom krijgt omdat hij in een wig zit of dat je zo hard moet trekken om hem er uit te krijgen dat hij je (bijna) voor je kop knalt ;-) maar je hoeft niet eng te wiebelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook hier in Zweden was de oogst overal veel minder dan het jaar ervoor. Veel te vochtig geweest denk ik. De appels zijn ook niet zo mooi. Ik gebruik een äppleplockare in de vrij lage appelboompjes, maar ik oogst dan ook veel minder. Ik dacht dat de sapperserij vorig jaargeen succes is geweest? Waag je het er weer op? wellicht gaat het niet op maar lang niet alle gewassen gedijen met verse mest. Op een aantal van mijn (hollandse) zaden verpakkingen stond dat het gebruik van verse mest minimaal moest zijn, of zelfs vermeden worden. Ik heb wel een leuk recept voor brandnetelmest. Daar zweren ze hier bij. Ken je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mijn oma ging het oogsten van appels die hoog hingen als volgt: Een oude hark met een lange steel, daar bond zij met een ronde ijzerdraadachtige ring een linnen zak aan en dan met de hark voorzichtig aan de appels trekken en dan vallen ze zo in de zak. Geen beurse appeltjes!

    Voor hen die geen of weinig peren hebben: er staat hier nog zo'n kilo of 30 aan stoofperen. Gieser wildemannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigen appelsap was héérlijk, er waren alleen een paar pakken niet goed gepasteuriseerd dus beschimmeld. Maar de persafspraak is al gemaakt! Zaad moet je nooit bemesten, dat kun je zelfs op zand laten ontkiemen, dat heeft 'mest' in zichzelf! Maar verder doen er m.i. vele fabeltjes de ronde over bemesting.De (kunst)mestfabrikanten hebben natuurlijk geen belang bij oude of verse of wat dan ook voor echte poep&pies!Niet te geloven wat een zak winkelmest kost! Dat moet je tenslotte ook weer bij je kostenplaatje optellen.....Brandenetelgier heb ik ook wel eens gemaakt maar dat stinkt erger dan oude paardestront....
    Ach, het blijft gewoon een beetje aanklooien en het klimaat heeft de grootste invloed, zachte aprilmaand, veel fruit, koude aprilmaand, stukken minder, zo simpel is het eigenlijk. Denk ik.
    En Di, ik kom wat stoofperen bij je scoren!

    BeantwoordenVerwijderen