“Lieve Mevr. Cazemier,
Wij hebben uw klacht in verband met ons product, de Iglo
Fishcuisine Bretagne, goed ontvangen en danken u voor het melden ervan.”
Zo begon de brief die ik ontving na het melden van een stuk
verwrongen ijzerdraad dat ik tussen mijn kiezen vandaan peuterde tijdens het
eten van bovengenoemd gerecht. In ieder geval had ik het niet doorgeslikt, dat
was al wat. Ik fotografeerde het vreemde voorwerp van alle kanten, maakte een
kopie van de verpakking + productiecode en stuurde alles per mail naar de Iglo
Consumentenservice.
Na enkele dagen kreeg ik een telefoontje uit Engeland met
het dringende verzoek het item op te sturen naar een adres in Breda. En
natuurlijk deed ik dat.
Vervolgens ontving ik de brief waaruit ik de aanhef heb
geciteerd. En er kwam nog meer:
‘Als commercieel gebaar sturen wij u graag deze VVV
cadeaubon ter waarde van 5,-- Euro.’
Toch enigszins verbijsterd door dit royale gebaar legde ik
e.e.a. aan de kant en ging verder met op dat moment belangrijker zaken. In juni
vond ik de brief weer en besloot er toch nog eens een mailtje aan te wagen. Dat
ik het eigenlijk een lachertje vond, dit ‘commerciële’ gebaar van een
grootmacht als Unilever. Dat het héél anders af had kunnen lopen, met dat
ijzerdraadje en dat ik deze gebeurtenis eigenlijk wel 100 euro waard vond.
Er gebeurde niets. Ik ging op vakantie en stuurde nadat ik
terug was het mailtje nog een keer, nu begeleid met de vraag waarom er niet op
het mailtje geantwoord was?
Na een paar dagen zag ik weer het Engelse landennummer op de
display van mijn telefoon. Ik kreeg een soort stagiaire aan de lijn die mij,
namens haar manager, een paar vragen moest stellen.
‘Shoot,’ zei ik.
‘Waarom ik zo lang gewacht had met reageren?’ Of dat iets
ter zake deed, maar dat wilde ik best even uitleggen. ‘Waarom ik honderd euro
wilde hebben?’ Omdat ik maar net zo’n willekeurig bedrag noemde als zij mij
gestuurd hadden: de kosten van een bakje Fishcuisine bedragen 5,-- en ik had nogal wat kosten meer gemaakt. Zo
babbelden we nog wat door, met op de achtergrond soms gefluister. We hingen op.
Na een half uurtje belde ze nog een keer. ‘Of ik ook naar de tandarts had
gemoeten?’ Nee, ik was er zelf in
geslaagd het voorwerp tussen mijn kiezen vandaan te peuteren. Maar dat ik
vooral toch wel erg blij was dat het niet ergens in mijn strottenhoofd was
blijven steken, met alle fatale gevolgen van dien.
Ze hield even haar adem in voordat ze het gesprek beëindigde.
Dat was eind juli en hierna is het stil gebleven. Dus daarom
dacht ik, kom, ik schrijf er maar eens een blogje over!
UPDATE: op donderdag 8 januari werd ik gebeld door Mevrouw Iglo: excusus dat het éven geduurd heeft, maar: ze gaan me een cadeaubon van 50 euro toesturen, de lieverds! We gaan het zien.
Jakkes...dat je zoiets in je eten vindt! En die 5 euro is echt flauw. Wel aardig dat ze je lieve mevrouw noemen....ik denk dat zij ook blij waren dat je niks ergs is overkomen ;-)
BeantwoordenVerwijderenHeb je geen advocaat?
BeantwoordenVerwijderenNou ja zeg. Ze hadden inderdaad wel wat menselijker mogen reageren! Ik heb nog 2 van die viscuisines in de vriezer liggen, ik denk dat ik ze maar voor ga prakken voor ik ze eet.
BeantwoordenVerwijderenHeb je het al op hun facebook gezet? Met foto? Dat zou ook nog kunnen helpen.