woensdag 25 juli 2012

Oogst

Gisteren de eerste boontjes geoogst en gelijk ons favoriete huistuinrecept gemaakt: sajoer Goelai met bonen, eieren van eigen erf en de aardappel nog even niet, die mag nog een weekje ofzo. 

Vanmorgen bij de http://www.hofvantwello.nl/  nieuwe preiplanten en slasoorten gehaald om de lege plekken op te vullen; eergisteren zijn nl. ook de uien gerooid. Ze waren niet zo groot geworden maar eigenlijk is dat wel prettig: hoe vaak gooi je niet een deel weg van een ui omdat het teveel is! Zeker als je nog maar met z'n tweeën bent.

Je ziet, het tiert welig: warmte na al die nattigheid doet wonderen. In de grote bak staan tomaten, sperziebonen, dunne broccoli, koolrabi, hier en daar wat sla & rucola. Ik had ook balworteltje gezaaid, maar dat wordt helemaal niks. Zijn ook ondergesneeuwd door de bonenplanten.

De paardenmesthoop die ik in november gemaakt had is inmiddels behoorlijk geslonken en doordat de kippen er regelmatig op rondscharrelen is het nu prachtige, rulle 'compost' (dat mag je alleen zo noemen als het van plantaardig afval is) geworden dat ik rijkelijk over mijn aanplant gestrooid heb.


Dit zijn de uien. Die zien er zo van dichtbij toch heel indrukwekkend uit.


En dan kan ik toch niet even laten, al die bloeiende waterlelies! Dat blijven toch fascinerend mooie bloemen
Soms bloeien er tien tegelijk!



Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten