maandag 9 juli 2012

Thuis

We waren een paar weken op vakantie in het zuiden van Frankrijk, heerlijk. Mooi weer, mooie vruchten. En ik was toch enigszins bevreesd voor hoe we het thuis zouden aantreffen: drie weken regen en zon, daar schiet de tuin flink van op, en vooral dat wat je niet wilt hebben. Maar onze 'gasten/oppas' hadden het keurig achtergelaten, tomaten gediefd, onkruid gewied: geweldig! Dan is de boel nog te overzien en kun je lekker verdergaan waar je opgehouden was!

De bonen zijn flink gegroeid en gisteravond heb ik de aardbeiplanten uit de bak gehaald: die groeiden wel, maar er kwam geen bloem in: toch teveel bevroren geweest in die ondiepe bakken. Leermomentje. Ik heb er nog extra sperziebonen in gezaaid, dan komt dat niet allemaal tegelijk en eigelijk is dat een van de weinige groenten die we altijd lusten.


De aardappels met op de achtergrond de Coeur de Boeuf tomatenplanten zien er ook prima uit.

De bak met bonen: toch maar even afgedekt nu de kippen het zo nu en dan ook een verdieping hogerop zoeken, bovendien zijn duiven ook dol op bonen


Dit moet die bloemige broccoli worden, daar zie ik nog weinig van. Wel vraat: toch de kippen? Of....koolwitjes? Ik vond geen enkele rups of slak.


Dit spul heet mosterdsla, dat moet je roerbakken. Zo smaakt het naar gras. Het is misschien een dooddoener, maar niet alle vergeten groenten zijn dat onterecht. Maar goed, ik zal het recept op het zakje volgen en wie weet. In die bak heb ik langs de rand knoflooktenen geplant. Er achter zie je de uien, die doen het prima en mogen nog een tijdje doorgroeien.


En vanmiddag ook nog even wat jam gemaakt: ik maak het nu alleen nog voor eigen & weggeef consumptie, dus bij voorkeur in kleine potjes. Heerlijke frambozen, blauwe bessen, een paar kersen om het juiste gewicht te bereiken en als extra smaakmaker een eetlepel verse citroentijm. Morgen proeven!

En dan is er aan onze huishouding een nieuwe bewoonster toegevoegd:

Spookje

Suus is het er helemaal niet mee eens, die háát katten. En nu hebben we haar ook nog in Suus'bench gedaan, waar ze de hele vakantie in met ons mee gereisd is en geslapen heeft en haar veilige plek was. Het is allemaal onbegrijpelijk voor Suus. Jack vindt het best, die is 15 jaar geleden opgegroeid met onze Disney R.I.P. Spookje is een lief, aanhankelijk poesje met hele enge zwartomrande oogjes, vandaar haar naam. Het heeft me een uur en veertig mislukkingen gekost om bovenstaande foto te maken. Tegen die tijd had ze zichzelf aardig uitgeput met het najagen van haar staart.


En dan is zo'n foto een stuk eenvoudiger.....

3 opmerkingen:

  1. Ooohhhhh Spookje is een dotje! Ik ben dol op schildpadpoezen.
    Lang niets laten horen, ik weet het, maar ik leef nog wel.

    Liefs Ellie, uit Roosendaal :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ellie! Alles goed? Nog tips hoe een hypernerveuze smous te laten wennen aan een nietsontziend spookje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las dat hij het ondertussen al doet, het is de tijd die het meestal wel regelt.

    BeantwoordenVerwijderen