zaterdag 24 maart 2012

Palletplantage in Loo

De afgelopen dagen waren natuurlijk uitgelezen dagen om flink aan de slag te gaan in de tuin. Dat is het nadeel van een tuin: je moet er altijd in werken. Het werken erin neemt meer tijd in beslag dan het luieren er in, tenminste in mijn geval. Nu ben ik ook niet zo'n luiertype, dus daar moet ik niet over zeuren. En zeker nu, als het voorjaar eruit spat en werkelijk iedereen barst van de energie, klaag ik nergens over. D. wilde maar liefst twee stukken aan de palletplantage toevoegen, maar daar heb ik toch een stokje voor gestoken a) wie moet dat allemaal onderhouden en b) wat moet er allemaal in?! In Wales had ik in de Botanical Garden wat bijzonder zaad gekocht, waaronder oorspronkelijke broccoli, dus niet die veredelde bloemkolen die we hier nu in de winkel zien, maar de oorspronkelijke, met dunne stengeltjes. Die waag ik nog even niet te zaaien, ondank het nu warme weer lijkt me dat wat vroeg. In de bak waarin vorig jaar grotendeels sla en bonen hebben gestaan heb ik nu plantuitjes, radijs en ... vogelzaad gezaaid en een regeltje rucola. In bakken in de serre had ik gisteren al rucola (ander soort) en pluksla gezaaid en ook een prachtige stokroos, ook uit Wales. Die gaan pas volgend jaar bloeien, tweejarig als ze zijn: dan heb ik nog ruimschoots tijd om een mooi plekje voor ze te vinden. Het vogelzaad, is me gebleken, bevat prachtige, heerlijke worteltjes, oranje en donkerrood, erwten, mais, lijnzaad en nog ander mooi bloeiend spul. Een verrassingsmengsel, dus, wat ik even goed wil bekijken.
In de nieuwe bak staat dus nog niks, daar komt wekelijks een lijntje pluksla in, bieten en tzt sperziebonen. Ik heb mij ernstig verbaasd over het feit dat zaaibruine bonen maar liefst 3,89 kosten voor een zakje terwijl je een hele doos in de super onder de euro koopt. Die ga ik dus gewoon zaaien en zien wat ervan komt. Tezamen met die prachtige roze kruiwagen die we in Engeland gescoord hebben is dat toch een mooi plaatje

om niet te spreken van de trotse bouwer van al dit moois. De bak is gevuld met een laagje oude paardenmest, wat kippenmest, mislukte compost (te droog, geen pieren, maar toch een boel aarde, na twee jaar) en bemeste tuinaarde. Wat een heerlijk mengsel. En dan heb ik nog met mijn blote vingers tientallen wurmen uit de mesthoop gepulkt om het nog luchtiger te maken.  Ik ga er nu eerst wat bloeiende planten in zaaien.

Vandaag kon je ook gratis compost halen bij de LooĆ«rmark, vijf 20 l zakken per auto, je mocht zo vaak terugkomen als je wilde maar echt, vijf per keer: tot 14.00 uur en toen we vlak voor die tijd kwamen kregen we er veel meer en we hebben nu dus 21 zakken compost, dat moet wel genoeg zijn voor het hele seizoen ;-) De Scouting kwam nog langs met violen, dus daar heb ik ook nog maar een stel van gekocht al had ik al een flinke aankoop bij de Welkoop gedaan. Wat is het toch heerlijk, dat voorjaar, al gaat dat in ons buurtje vaak gepaard met een hoop herrie: de buurman verticuteert, blaast blad, maait z'n gras, spuit z'n tegels schoon, alles motorisch en dan ga ik nog eens fijn takken versnipperen en raast D. met de motormaaier door de boomgaard. En en passant zagen we dan nog wat extra hout voor de kille avonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten