zaterdag 22 juni 2013

Er zit schot in


En eindelijk kunnen we dan dagelijks sla eten uit eigen tuin. Héérlijk. Ik heb iets van zes soorten en allerlei verschillende stadia. Ik heb ook iets wat sla heet te zijn maar niet lekker is. Het krijgt hele grote bladeren. Misschien is het niet de bedoeling dat het zo groot wordt? Het is nl. bitter. Maar goed, de kippen lusten alles dus zo komen ook mislukkingen goed terecht.


En hier kan ik me dus enorm op verheugen! Niet alle planten zijn zo rijk bedeeld, maar het seizoen is nog jong (en momenteel nat genoeg. Dus nu weer opletten voor voze aardbeien).


Hier eikenbladpluksla en gewone en rode ui. We beleven een ware invasie van julikevers en die beesten lusten alles. Ik vind ze op brandnetels, zuring maar ook in mijn sla! Hoe durven ze! Ik heb een aloude doch meest effectieve bestrijdingsmethode voor dit ongedierte ontwikkeld: de duim-en wijsvingerklem. En dan mogen de kippen het afmaken.


Nog niet eerder geprobeerd om vlierbessensiroop te maken maar nu staan er twee schalen vlierbloesem in de week, eentje met rozenblaadjes erdoor. Want de rozen, daar gaat het ook geweldig mee! Ik heb al zoveel rozenfoto's gemaakt dat ik er zelf eigenlijk bijna genoeg van heb, maar ik weet zeker dat ik toch binnenkort weer overstag ga. 
Ik heb van alle recepten die ik op internet kon vinden het in mijn ogen meest logische  gekozen (en dat was een recept doorgestuurd door Linda) dus daar ga ik morgen mee aan de slag. Ik heb alleen de bloesem wel gewogen om het recept aan te passen, ik vind dat 'pluk een flinke hoeveelheid bloemschermen' altijd vaag! 

En is het goed gelukt zal ik het wel delen - al is het al bijna te laat voor vlierbloesem.


Als al die kleine appeltjes grote worden, hebben we goede vooruitzichten op een mega appelsapopbrengst! De ervaring leert dat er nog een heleboel afvallen in loop van de zomer maar het begint in ieder geval goed!


Hier sla in verschillende stadia. Ook hier even een kleine correctie op mijn lyrische opinie op de palletplantage: kennelijk had ik een nest jonge slakken meegeschept bij de vulling van de bak. Die bestaat uit een mix van gewone tuinaarde en oude paardenmest. En dat laatste is vast een fijne en warme omgeving om als naaktslak je eieren in te leggen. Waarna die lieve, schattige jonkies zich wanen in het paradijs - alleen maar heerlijke, malse sla om op los te gaan! Tja. Ook van deze ongenode gastjes hebben de kippen weer erg genoten. Als moestuinierster moet je streng zijn.


Nou kijk, vele pogingen, verplantingen en zaaimethodes later staat er 5en halve rij bonen. Wel ben ik nu het spoor bijster welke de haricots en welke  de 'gewone' bonen zijn maar ik neem aan dat ik daar bij het plukken wel achterkom. 


3 opmerkingen:

  1. maak je dan vlierbessensiroop van de bloesem Dienke? ik dacht dat dat werd gemaakt van de besjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik maak het van de bloesem. Tenminste, dat ga ik proberen! Dingen van vlierbessen vind ik niet lekker, dus ik ben benieuwd of de bloesem anders smaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha op zo'n fiets, ik wist niet dat je van bloesem ook siroop kon maken, weer wat geleerd

    BeantwoordenVerwijderen