maandag 6 mei 2013

Groter groeien


 

We hebben besloten dat de palletplantage niet genoeg is. Dat betekent dus ontginning van een deel van het terreintje waar hij staat. En dat blijkt geen sinecure. De hele grond zit vol met wortelstelsels. Waarvan is een beetje raadselachtig, want er staan wel bomen omheen, maar een eindje weg. Mijn Hoofd ontginning, Dirk dus, zit op zijn knieën met een greep om de wortels uit de grond te krijgen. Hij heeft nl. letterlijk spit maar stilzitten is erger. Dus valt hij ze aan, die wortels.
 
 
 Als de wind goed staat (en dat staat hij in zijn visie al gauw) komt er een vuurtje dat al die wortels moet verbranden. Hij is bezeten van deze strijd, vrijdagochtend heeft hij al om 7.20 uur een vuurtje aan. De rook walmt m.i. toch wel behoorlijk de bewoonde wereld in, maar dat valt volgens hem mee. Bovendien slaapt iedereen nog. Denkt hij. Maar goed, voor het beste resultaat moeten ook anderen soms een beetje afzien. En vooralsnog wint Dirk het van de wortels, blijven we on speaking terms met de buren en kan ik ’s middags 60 poters planten, in een gat met eerst een eetlepeltje as. Dat las ik ergens, dat aardappels dat lekker vinden. Dus dan doe ik dat, want op mijn beurt houd ik weer van een lekkere aardappel.
 

Intussen kan ik het zaaigoed wel die bakken uitkíjken. Wat dúúrt het lang als je er op wacht, terwijl ongewenste gasten, de elzenzaadjes dus echt uit de grond schieten. Ze laten zich redelijk gemakkelijk verwijderen en de kippen vinden ze heerlijk. Maar goed, alles staat  ruim boven de grond en ik ben de radijzen al aan het uitdunnen geweest. En heb ik onmeunig lekkere aardbeien van buurman Peter gekregen, die nu in potten in het zonnetje staan.  O, wat gaan we straks smullen!


 En dan valt er inmiddels een boel te genieten in de boomgaard! Zoveel bloesem, dat belooft wat - als die ijsheiligen zich nu maar koest houden.

En in die boomgaard vinden ook bijzondere activiteiten plaats. Weten welke? Kijk dan op http://blokhutindeboomgaard.blogspot.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten